Groep 1/2C

November 2017: Thema ‘Sinterklaas

Wij hebben de letter ‘p’ van ‘piet’ geleerd! Ook hebben wij meteen geoefend met het schrijven van deze letter. Dit deden wij op het digibord. Wat kunnen de kinderen het al goed, hè?

Ook kunnen wij heerlijk spelen in de poppenhoek en verkleden wij ons als sint en zijn pieten. We nemen dan juf Demi in de maling, want ze herkent ons dan niet meer! Hier hebben wij de grootste lol over.

Wij zijn ook erg goed in figuren namaken of zelf bedenken op de kralenplank, zoals de stoomboot en het paard van sinterklaas. Groep 1/2 doet graag Picasso na met hun tekenkunsten!

Tot slot hebben wij heerlijk gewerkt in ons eigen sinterklaas-werkboekje. Sinterklaas zal vast apetrots zijn!

 

September 2017

Schoolweek 1 t/m 3

Thema: vriendschap

Hallo allemaal,

De eerste drie schoolweken zitten erop! Vol enthousiasme ben ik samen met de kinderen gestart aan een nieuw schooljaar. We hebben elkaar leren kennen door middel van spelletjes, samen werken en samen spelen.

We zijn het schooljaar gestart met het thema vriendschap. We hebben het gehad over hoe we met elkaar omgaan en hoe we elkaar kunnen helpen in de klas. Dit heeft gezorgd voor een gezellige sfeer in de klas.

Wij hebben natuurlijk ook werkjes gemaakt, passend bij het thema, waaronder het tekenen van kikker en zijn vriendjes, het schilderen van onszelf en het knutselen van vriendschapspoppetjes.

Daarnaast zijn er verschillende verhalen verteld, passend bij het thema:

Haas en slak

De haas is altijd gemeen tegen andere dieren. Zo zegt hij op een dag tegen de slak: ‘’Hé slome slak, loop eens door’’. De slak is het nu zo zat dat hij de haas uitdaagt voor een renwedstrijdje. De haas proest het uit van het lachen, omdat hij denkt dat hij natuurlijk makkelijk gaat winnen. De slak bedenkt samen met zijn vrouwtje een slim plan om van de haas te winnen. Uiteindelijk wint de slak de wedstrijd en heeft de haas zijn lesje wel geleerd.

De boodschap achter dit verhaal is dat je niet altijd de beste hoeft zijn om te winnen, en dat het ook helemaal niet leuk is om overal een wedstrijdje van de maken. De sfeer is veel gezelliger als iedereen lief voor elkaar is en we elkaars talenten stimuleren.

Dit verhaal heeft zeker indruk op de kinderen gemaakt. Iedere dag werd weer dezelfde vraag gesteld: ‘’Juf, wil je alsjeblieft nog een keertje dat verhaaltje van de slak en de haas vertellen?’’

Veel herhaling van het verhaal zorgde ervoor dat de boodschap drie weken lang terugkwam en de kinderen extra veel aandacht gaven aan het aspect ‘lief zijn voor elkaar’. Ook konden ze het verhaal compleet navertellen en meevoelen met de karakters in het verhaal. Dit leidt tot meer inlevingsvermogen en meer respect en begrip voor anderen.

Opvrolijkvogeltje

Opvrolijkvogeltje moet aan de slag. Als dit prachtige, veelkleurige vogeltje door het land vliegt, brengt ze vrolijkheid en energie aan alle dieren die ze tegenkomt – maar bij elke ontmoeting verliest ze zelf een beetje van haar kleur. Aan het eind van de dag is ze grijs en moe… totdat ze terugkeert naar haar nest, waar haar jonkies haar weer opladen met nieuwe kleur en levenskracht.

Ook in dit verhaal komt weer naar voren hoe belangrijk het is om lief tegen elkaar te zijn en hoe veel leuker dat ook is voor jezelf. Dit kun je niet alleen, dit doe je met zijn allen!

Het was mooi om te zien hoe de kinderen reageerden op conflicten: ‘’Hee, denk eens even aan het opvrolijkvogeltje’’, zeiden ze dan. Aan de hand van dit verhaal hebben de kinderen elkaar gedurende deze drie weken veel complimentjes gegeven. Dit heeft gezorgd voor een gezellige sfeer in de klas! 🙂

Tot slot zijn de kinderen aan de slag gegaan met ontwikkelingsmateriaal en hebben ze o.a. kikker en zijn vriendjes geholpen met het na-rijgen van een kralenketting.