Welkom in groep 8

Groep 8 bestaat dit jaar uit 32 gezellige leerlingen en juf Henriëtte . Op maandag staat juf Dyonne voor de groep en af en toe komt juf Mieke helpen.

Dit is het laatste schooljaar voor de leerlingen met daarin heel veel aandacht voor de overgang naar het voortgezet onderwijs. Al tijdens de informatieavond wordt daar veel tijd aan besteed.In november is er voor alle leerlingen van  groep 8 Een adviesgesprek, daarin wordt met de ouders het voorlopige advies besproken.In november is er ook de gebruikelijke  bezoek middag op het Visser ’t Hooft in Leiderdorp, waarbij de kinderen gehaald en gebracht worden met de bus.In januari zijn de open dagen voor de middelbare scholen waarbij de leerlingen met hun ouders de scholen kunnen gaan bezoeken.

Maar daarnaast kijken we ook ontzettend uit naar het schoolvoetbaltoernooi. Hopelijk mag het dit jaar weer en gooit corona geen roet in het eten. De leerlingen maken vaak al maanden van te voren hun opstellingen. Op de dag zelf worden we altijd begeleid door een stel enthousiaste ouders. Heel fijn! Dan volgt de cito eind toets in april. Altijd spannend. Hiervoor zijn we nu natuurlijk al flink aan het werk, zowel in onze werkschriften als op onze Chromebooks.  De juffen  proberen de sfeer altijd zo ontspannen mogelijk te houden, dat werkt het prettigst. Ook zorgen zij voor wat lekkers tussen door.

Na de cito gaan we op kamp met beide groepen 8. Griezelkamp! Er gaan veel extra juffen en meesters mee en we doen allemaal leuke spellen met elkaar. Ook de bonte avond en de dropping ontbreken natuurlijk niet.

En dan is het eindelijk tijd om aan de afscheidsmusical te beginnen. Daar gaat natuurlijk veel voorbereiding aan vooraf. Tekst lezen met elkaar, rollen verdelen, kleding en spullen regelen, podium aankleden, etc.  Uiteindelijk treden we aan het eind van het schooljaar op voor de andere klassen, voor de opa’s en oma’s, voor de hulpouders  en natuurlijk op de laatste avond voor de ouders. Die avond sluiten we feestelijk af met onder andere een disco. De volgende ochtend volgt dan het onvermijdelijke en soms emotionele afscheid van de Elckerlyc.

We hopen dat de kinderen nog eens een keertje langskomen om bij voorbeeld hun rapport te laten zien. Want we blijven wel benieuwd naar het wel en wee van onze (oud)leerlingen.

Gym in de groepen 8:

De groepen 8 gymmen twee keer in de week. Een keer onder leiding van juf Henriëtte en een keer geeft meester Mitchel les.

Bij de lessen van juf Henriëtte mogen de kinderen zelf de les bedenken. Meestal met een klein groepje. Er worden de meest creatieve spellen bedacht, met eigen regels en afspraken. Maar een ‘gewone’ trefballes doet het ook nog steeds goed!

Meester Mitchel geeft ook toestellessen, Zo hadden we al een keer een leuke les waarin het ringzwaaien werd aangeleerd. Ook kwam de (halve) coopertest al een keer langs, waarbij alle toppers van 8 het allemaal tot het einde toe volhielden.

Bewegend leren:

Regelmatig gaat de groep 8 het schoolplein op om woorden voor het dictee bewegend te oefenen.

De kinderen werken dan in tweetallen, zoeken een plekje op het schoolplein en rennen af en aan naar de tafeltennistafel. Daar ligt de woordenlijst.

Van die woordenlijst onthouden ze steeds één woord. Met dat woord in gedachten rennen ze naar hun eigen plekje op het schoolplein en schrijven het woord op hun blad.

Als ze alle woorden hebben genoteerd controleren ze zelf of alles juist is opgeschreven.

Ook sommen met breuken komen op deze manier aan bod.